robalberts.punt.nl
Openbaar Vervoer en auto's.
Openbaar Vervoer en auto's.
 
Hoe je het ook bekijkt in Nederland is het ongelijk verdeeld.
In de steden van de Randstad kun je makkelijk elke 10 minuten een bus, tram, metro pakken.
Vaak zijn de opstappunten binnen de 250 meter van je voordeur.
Het zoeken naar een parkeerplaats is moeilijker.
In een groene landelijke omgeving is het autoparkeren weer veel makkelijker.
Naar een groene landelijke toe reizen is met het Openbaar Vervoer soms wel mogelijk.
De weg terug naar de Randstad is veelal onmogelijk.
 
Ik reis op 4 manieren.
Ik loop, fiets, OV en rijd mee.
Een rijbewijs heb ik niet, raar genoeg heb k wel een Carport.
Met het lopen verslijt ik veel zolen, veters en schoenen.
Mijn fiets is nu al weer een oudje en gaat 4 keer per jaar in de revisie.
Voor mijn OV gebruik ik een Kortingskaart van de NS en een persoonlijke autoload OV-chipkaart van het GVB.
Voor sommige ritjes rijd ik lui en gemakzuchtig met een autobezitter mee.
 
De kosten voor mijn schoenen zijn jaarlijks zo'n ??? euro.
De kosten voor mijn fiets komen op zo'n ??? euro per jaar uit.
De Kortingskaart van de NS ( 55 euro / jaar ) geeft mij soms een 40% korting op de ritprijs.
OV-chipkaart tarieven instaptarief = 0,78 eurocent en de kilometerprijs is 0,104 eurocent.
Gemiddelde km-prijs NS 0,11 eurocent.
Al met al een overzichtelijk rijtje van prijzen.
Bijkomend voordeel: 100 meter  van mijn voordeur kan ik overdag elke 10 minuten overal naar toe reizen!
In Amsterdam wonen maakt dat dus ik geen auto nodig heb.
 
Kosten voor een auto.
Belasting bij aankoop,
jaarlijks wegenbelasting,
accijnsbelasting op brandstof,
parkeerkosten.
Onderhoudskosten, verzekering, afschrijving en dergelijke vergeet ik even.
Hoe luxe of modern iemand wil rijden heeft met smaak en status te maken.
En daar betaald iedereen zijn eigen prijs voor.
Met de stapeling van allerlei belastingen blijft het autobezit en gebruik duur.
En wordt het elke belastingverhoging duurder en duurder!
 
Als je de investeringen van de overheid in het Openbaar vervoer en het Nederlandse wegennet vergelijkt is het helemaal raar. De aanleg en het onderhoud van verbindingen is ongelijk verdeeld. Ik ben dan ook blij dat hoe je het ook draait of keert een OV-gebruiker heeft het in de steden van de Randstad altijd beter.
 
Waarom mensen dan toch nog een auto willen gebruiken in de stad begrijp ik niet!

Reacties

Cor op 17-04-2010 09:05
Geweldig om te lezen, jouw pleidooi voor de fiets, ik zou graag met je willen ruilen. In een vorig leven fietste ik, bepakt en bezakt, van Amsterdam naar Maastricht, onderweg heerlijk kamperen. Toen kwam er een moment dat fietsen niet meer mogelijk was.Weet je Rob, er zijn mensen die 'gewoon' een auto nodig hebben om van A naar B te komen. Ook in Amsterdam! In mijn situatie heeft het gebruik van een auto niets met luxe te maken maar is het noodzaak.Om gezondheidsredenen is het connexxionbusje geen oplossing voor mij, o.a.om dat die 'tig' kilometer omrijdt om zoveel mogelijk mensen mee te nemen. Tegen de tijd dat ik dan op de plaats van bestemming ben ben ik bekaf. Ook omdat ik, ondanks mijn beperking nog behoorlijk actief ben is het busje geen oplossing. Eenrit met 'het busje'duurt 3 keer zolang. Het openbaarvervoer is onvoldoende toegankelijk. (ik heb al een keer klem gezeten tussen de metrodeuren omdat mijn rolstoel bleef hangen op de rand van het perron. En zonder problemen vanaf het station de metro inrijden is technisch gezien ook niet altijdmogelijk.
 
Mijn partner werkt in de zorg en moet's avonds laat door een verlaten gebied waar al de nodige overval- en aanrandingen hebben plaatsgevonden. Zij gaat niet op de fiets noch met het OV.
De overheid predikt dat iedereen moet kunnen meedoen, maar de mogelijkheden zijn nog steeds minimaal. Daarom gebruikik in Amsterdam een auto. Snap je dat?
Hans op 17-04-2010 09:07
Helemaal mee eens, Rob. Maar als je het OV uitbreidt, zullen mensen toch verleid worden om meer te gaan reizen en verder van hun werk te gaan wonen.
Plato op 19-04-2010 23:35
Ik heb ongeveer hetzelfde vervoersgedrag. Een stoer rijwiel, ervaren benen en de onvolprezen kortingskaart van de NS die me ook in het buitenland nog 25 procent minder kosten oplevert. En dan niet reizen per Hi-speed maar met de gewone intercity. Weet je dat ik voor minder dan 20 euro (via Maastricht) naar Hasselt rijdt (waar mijn vriendin woont), ook al omdat de bus in België belachelijk goedkoop is? Een beetje zoeken en uitpluizen en je hebt geen auto nodig, want geen stress en lekker op de NS bankjes zitten lezen.
Alleen jammer van die vertragingen.
Commentaar
Jouw naam/bijnaam
Website url
E-mail
Je Punt profiel
Hou mij op de hoogte
Ik wil op de hoogte gehouden worden
Dit is een verplicht veld
Domeinregistratie en hosting via mijndomein.nl